De ambitie is uitgesproken om het DNA van Zuidoost zichtbaar te maken in de nieuwe woonwijk in het kantorengebied Amstel 3. De bouwprojecten die we daar nu zien, moeten leiden tot een nieuwe wijk waar wonen, werken en uitgaan op een unieke manier samenkomen. Met de gastvrijheid, kleurrijkheid en energie die het gebied aan de andere kant van het spoor zo kenmerkt.

Het belang van verbindingen
Het is belangrijk dat de gebieden aan beide zijden van het spoor goed, transparant en effectief met elkaar verbonden zijn. De voordelen zijn evident: bewoners kunnen gemakkelijk te voet of op de fiets naar werk, winkels en entertainment. Werknemers bezoeken vaker lokale restaurants tijdens de lunch of na werktijd en lokale ondernemers profiteren van extra klandizie.

Huidige situatie: gefragmenteerde routes
Nu zijn de routes tussen de gebieden aan weerszijden van het spoor te gefragmenteerd. Wie bijvoorbeeld van Ganzenhoef naar de IKEA, de Johan Cruijff ArenA of De Proefzaak loopt of fietst, laveert door bochten, over trappen en via omwegen. De verbindingen bij Holendrecht en Bullewijk krijgen terecht aandacht maar voelen als een druppel op een gloeiende plaat zolang de Oost-West as hapert. Met Oost bedoel ik de woongebieden Bijlmer en Gaasperdam. Met West het transformatiegebied Amstel 3 en ArenA Poort, met veel kantoren, winkels en muziekpodia.

Wat moet er gebeuren?
De Bijlmerdreef en Karspeldreef moeten echte doorlopende stadsboulevards worden voor voetgangers en fietsers. Er moeten rechte, logische en veilige verbindingen op maaiveld komen. De route tussen Oost en West moet duidelijk leesbaar zijn, met heldere zichtlijnen, goede wayfinding en verlichting.

Waarom dit relevant is voor Zuidoost
Zuidoost heeft een uniek DNA waar bewoners trots op zijn. Als directeur van Zuidoost City vind ik dat de kracht van dat DNA pas echt tot leven komt als deze kan circuleren. Het oosten en het westen van Amsterdam Zuidoost moeten daarom goed verbonden zijn. Dit betekent voorspelbare routes tussen de woonbuurten in het oosten en het gemixte woon-werkgebied in het westen. Elke extra minuut omfietsen is een gemiste omzet voor de broodjeszaak, een gemiste baan voor een jongere, of een gemiste ontmoeting die een project of startup had kunnen worden.

Conclusie: een stevige Oost-West verbinding
Een stevige Oost-West verbinding is essentieel. Breek de barrières weg. Dan pas krijgt Amstel 3 de echte Zuidoost-signatuur. Werkgevers in het westen profiteren dan daadwerkelijk van het enorme talentenreservoir dat vlak naast de deur in het oosten van Zuidoost ligt.

«