Amsterdam investeert 3,3 miljoen euro voor een periode van 2,5 jaar om de aanpak van vocht en schimmel achter de voordeur te verbeteren.
Problemen met vocht en schimmel kunnen in elk soort woning ontstaan. In meer dan de helft van de gevallen ligt de oorzaak bij het gebouw zelf. Meld het daarom altijd bij uw verhuurder.
Vocht- en schimmelteams
Gemeente Amsterdam wil schimmel in corporatiewoningen struktureel aanpakken. Zij doet dat in samenwerking met de Amsterdamse corporaties, de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, stichting !WOON, de huurdersorganisaties FAH en Arcade en de GGD.
Er worden speciale vocht- en schimmelteam opgezet. Woningcorporatie de Alliantie werkt daar al succesvol mee. De teams bezoeken complexen, sporen schimmel vroeg op, pakken de technische oorzaak aan en houden contact met bewoners tot het probleem echt opgelost is.
Altijd melden
Heb je vocht- en schimmelproblemen? Meld dat altijd! Bij corporatiewoningen komt binnen twee weken een vakman langs om schimmelproblemen te onderzoeken en op te lossen. Corporaties registreren hun aanpak en geven huurders advies om vocht te voorkomen.
Huurders van particuliere verhuurders melden problemen bij hun eigen verhuurder. Doet deze niets, dan kan stichting !WOON helpen of kan een melding bij het gemeentelijk meldpunt Woningonderhoud worden gedaan.
Woningeigenaren kunnen zelf een bouwfysisch inspecteur inschakelen om de oorzaak te laten onderzoeken en advies te krijgen.
Iedereen kan zelf schimmel helpen voorkomen met de vier V’s:
Verwijderen (schoonmaken), Vocht beperken, Ventileren en Verwarmen (minimaal 18°C). Kijk voor meer informatie op de website van Gemeente Amsterdam onder duurzaam wonen





