Hét Bijlmer Parktheater (BPT). Het enige theater dat Zuidoost rijk is en dus ons paradepaardje. Wat onderscheidt het BPT van andere theaters in de stad? En nog belangrijker: wat kun je in het Bijlmer Parktheater allemaal zien? In gesprek met Sharona Lautoe (Marketing & PR) en Kimberley Piqué (Coördinator Marketing & PR) beantwoorden zij al deze prangende vragen.
Zowel het publiek als het programma van het BPT zijn heel divers. Het BPT programmeert veel en produceert ook een deel. Die verhouding ligt op zo’n 80/20. De Gliphoeve – als je ‘m nog niet hebt gezien, faya voor je – is zo’n door het BPT geproduceerde voorstelling i.s.m Orkater. Daarnaast begeleid BPT ook (nieuwe) makers in trajecten als ‘Hoge Ogen’ en ‘Talentlab’. “Als producerend theater is het belangrijk om goed je voelsprieten uit te zetten in de community”.
“Daarbij hebben we een heel tof artistiek team waar ook iemand als Simone Zeefuik tussen zit. Zij maakt hele toffe verdiepende programma’s over thema’s als zwart zijn en dekolonisatie. Dit doet ze met ontzettend veel zorg. Zorg voor het publiek maar ook de mensen die op het podium staan.”
“We zijn een theater dat echt een cultureel divers publiek probeert te bedienen en dat ook terug laat komen op het podium.”
Wie is welkom?
Wat zie je voor je als je aan theater gaand publiek denkt? Oud(er) en wit misschien? Of in ieder geval ouder en met wat hoger inkomen. Maar ook basisscholen, middelbaren scholen en BSO’s uit Zuidoost weten het BPT goed te vinden. Een unieke combinatie in het theaterlandschap: een theater dat zowel jong en oud(er) weet te bedienen.
“Jongeren zien we veel bij dansvoorstellingen. Bij een voorstelling als de Gliphoeve kan jong en oud zich in vinden in thema’s die toen en nu nog spelen. Naast kleur kijken we ook naar leeftijd en ook naar vraagstukken rondom gender en seksualiteit. Dat zie je ook terugkomen in de schoolvoorstellingen. Het is fijn dat je in een plek van kunst binnen kunt stappen en jezelf terugziet. Doordat we bekend zijn met een grote mengelmoes aan culturen komen bepaalde humor en grapjes beter binnen. Dat speelt ook mee in de hele bezoekerservaring.”
“Ik reis met mijn kind speciaal naar het Bijlmerparktheater omdat er daar mensen op het podium staan die er uitzien zoals mijzelf en mijn kind.”
Bijbenen
Met zo’n 250 voorstellingen per jaar gebeurt er heel veel in het Bijlmerparktheater. De agenda vind je op hun website en op socials kun je trailers zien van voorstellingen. Je kunt er met je stadspas terecht en er zijn verschillende buurt WhatsApp groepen waar het BPT een vingertje in de pap heeft. “We proberen mensen te ontmoeten waar ze zijn.”
“Een mooi voorbeeld is het concept BijlmerKlassiek die dit jaar voor het eerst een samenwerking heeft met het Concertgebouw orkest. De mensen die niet zo gauw naar het Concertgebouw gaan, kunnen dat hier wel ervaren. Daarbij wordt onze naam ook bekend buiten Zuidoost.”
“Daarnaast hebben we met ons comedy label Fatu al 16 jaar het langstlopende comedy programma van Nederland. Onder leiding van Jeffrey Spalburg staat er 5 keer per jaar een comedyshow met gevestigd, bekend, maar ook nieuw talent.”
Focus
Als enige theater in de Bijlmer heeft het Bijlmer Parktheater een belangrijke en prominente rol in de ‘cultuurvoorziening’. “Community staat centraal in wat wij doen; publiek, talent, mensen die in Zuidoost zijn geboren en getogen zijn, maar ook de kunstenaars die hier hun roots hebben en de grenzen over zijn gegaan. Om daar een direct gesprek mee te voeren en er niet boven te staan maar altijd er midden in.”
“Wij willen het (cultuur)huis zijn van gezelschappen en initiatieven uit Zuidoost én van de communities die onze partners meebrengen. Partners zoals Untold die binnen het theater een eigen ruimte hebben waar ze repeteren, samen komen en ook programmeren.”
“Onze focus ligt niet zo zeer op het theaterlandschap veranderen, maar op het doen wat we goed kunnen: het gesprek binnen deze communities gaande houden, te verdiepen, te onderzoeken. We kijken hierin niet alleen naar het maken en programmeren, maar ook naar hoe we ons werk kunnen archiveren voor huidige en toekomstige generaties.”
Het onderscheid
“We zijn disruptief binnen het theaterlandschap. Alleen al door hoe de mensen eruit zien. Ik heb het dan over de trifecta van kunstenaars/makers, personeel en publiek. Wat je in andere theaters ziet is dat delen van de organisatie er wel ‘divers’ uitzien, maar het dringt niet door in alle lagen van de organisatie. Wij programmeren daardoor ook met een ander oog, hebben dialoog met de community en wat ik heel mooi vind is dat veel van de mensen die bij ons werken en maken ook zelf de gast zijn in ons theater.”
“We bouwen onze eigen tafel en zetten ons eigen eten daarop neer. We nodigen onze eigen gasten uit. Dus we gaan niet tegen iets in om verandering te bewerkstelligen. Wij zijn de verandering.”
“Het theater is ontstaan vanuit een behoefte om alle culturele activiteiten die plaats vinden in de Bijlmer een centrale plek te geven. Een plek die echt nodig is om de culturele activiteiten duurzaam en professioneel te kunnen bedienen op een prominente plek. Dat is de missie waar we 13 jaar geleden mee zijn begonnen en die nog steeds actueel is!”