De Metropool Amsterdam bruist van de start-ups. Jonge, vernieuwende bedrijven vol ambitie. Toch groeien maar weinig start-ups door tot scale-ups en verder. De event-reeks Scaling up Startups Learn & Share moet daarin verandering brengen.
Amsterdam Economic Board zet hiervoor haar netwerk in, samen met Gemeente Amsterdam, ROM InWest en AMS Institute. Deze Learn & Share reeks is bedoeld voor organisaties die start-ups op verschillende manieren ondersteunen. Van accelerators tot capital matching en van netwerkevenementen tot masterclasses. Het doel: met elkaar verbinden, van elkaar leren, ontdekken waar het overlapt én waar de gaten zitten.
Het event is bedoeld voor partners van Amsterdam Economic Board en wordt georganiseerd vanuit Innovatielab, samen met het coalitieteam dat werkt aan Tech en AI voor een Innovatieve Regio.
Scaling up Startups Learn & Share #1
Datum: 10 november 2025
Tijd: 14.00-18.00 uur
Locatie: AMS Institute
Gebouw 027W, Kattenburgerstraat 5,
1018 JA Amsterdam
Meer informatie: Amsterdam Economic Board
🎯 Vacature: Stagiair(e) Citymarketing & Online Engagement (HBO)
Locatie: Amsterdam Zuidoost
Duur: 4–6 maanden
Startdatum: In overleg
Uren: 32 uur per week
Stagevergoeding: Ja
We zoeken een creatieve, enthousiaste communicatiestagiaire met een passie voor marketing en communicatie?
🌆 Over Zuidoost City
Zuidoost City is sinds 1 januari 2021 dé gebieds- en citymarketingorganisatie van Amsterdam Zuidoost en verbindt een community van bewoners, bedrijven, onderwijsinstellingen, lokale ondernemers en bezoekers in Zuidoost. We brengen veerkracht, pioniersgeest, creativiteit en ondernemerszin bij elkaar voor een sociaal-economisch sterk, aantrekkelijk en gastvrij Zuidoost. Zodat iedereen die woont, onderneemt, studeert of recreëert in Amsterdam Zuidoost de potentie van het stadsdeel ziet, ervaart en versterkt. Kijk op zuidoostcity.nl en zuidoost.nl voor een indruk van ons werk.
📲 Jouw rol als stagiair(e)
Als stagiair(e) citymarketing ondersteun je bij het versterken van onze online zichtbaarheid en community engagement. Je combineert creativiteit met strategisch inzicht om onze achterban – bestaande uit bewoners, ondernemers en partners – te bereiken én te activeren.
🧠 Wat ga je doen?
- De stageopdracht: hoe vergroten wij onze engagement op social media en internet?
- Analyseren van engagement data via o.a. Google Analytics, Meta (Facebook/Instagram), LinkedIn
- Optimaliseren van social media content op basis van data-inzichten
- Meedenken over online campagnes en storytelling
- Schrijven en publiceren van content (posts, nieuwsberichten, interviews) voor social media en onze website
- Monitoren van trends en kansen op het gebied van stedelijke marketing & online communities
- Het zelfstandig kunnen maken van video content is een pré.
✅ Wie zoeken wij?
- HBO-student in de richting Communicatie, Creative Business, Media, Marketing of vergelijkbaar
- Je hebt ervaring met of interesse in social media, contentcreatie en online campagnes
- Je werkt zelfstandig, neemt initiatief en durft ideeën te testen
- Affiniteit met Amsterdam Zuidoost en inclusieve communicatie is een pré
- Je bent handig met tools als Canva, Google Analytics, Meta Business Suite en/of WordPress (pré)
💡 Wat bieden wij?
- Een betekenisvolle stage waarin je werkt aan de positieve positionering van een uniek stadsdeel Amsterdam Zuidoost
- Ruimte om te leren, mee te denken én impact te maken
- Begeleiding door een ervaren team met veel ruimte voor eigen initiatief
- Stagevergoeding
- Werkplek in het hart van Amsterdam Zuidoost (afgewisseld met deels remote werken)
✍️ Enthousiast?
Stuur je motivatie + cv naar info@zuidoostcity.nl t.a.v. mevr. Dite van Esser.
A9: Gaasperdammertunnel in beide richtingen dicht; 7 – 10 november 2025
Van vrijdagavond 7 november 21.00 tot maandagochtend 10 november 2025 05.00 uur is de A9 Gaasperdammertunnel in beide richtingen afgesloten tussen Holendrecht en Diemen. Tijdens deze afsluiting krijgt de software van de tunnelsystemen een update.
Afsluiting Gaasperdammertunnel
Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren is de A9 Gaasperdammerweg afgesloten tussen Holendrecht en Diemen:
- De tunnel is dicht van vrijdag 7 november 21.00 tot maandag 10 november 2025 05.00 uur, de op- en afritten worden vanaf 20.30 uur afgesloten.
- De oprit vanaf S111 Muntbergweg naar de A2 Utrecht en A9 richting Haarlem/Schiphol blijft het hele weekend open.
- De verbindingsweg van de A2 uit Amsterdam naar de A9 richting Haarlem/Schiphol is het weekend ook dicht.
Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A1, A10 en A2. Verkeer in Amsterdam Zuidoost wordt via verschillende routes omgeleid naar de A1 en de A2.
Werkzaamheden Gaasperdammertunnel
In het weekend worden verschillende updates uitgevoerd voor de software van tunnelinstallaties. Deze zijn nodig voor onderhoud en voor optimalisatie van de bediening van de tunnel. Omdat de tunnel tijdens de update niet bedienbaar is, is het in verband met de veiligheid verplicht de tunnel te sluiten.
Daarnaast wordt algemeen onderhoud uitgevoerd. Zo wordt aan het asfalt en het hekwerk rond de tunnel gewerkt.
Vragen werkzaamheden Gaasperdammertunnel
Heb je vragen of opmerkingen over de werkzaamheden, neem dan contact op met Rijkswaterstaat.
Voor meer info: https://www.rijkswaterstaat.nl
Vergroen je tuin en buurt
Wil je meer leren over het vergroenen van jouw tuin en buurt? Wil je aan de slag gaan met jouw tuin, balkon of groene gevel? Kom dan naar de gratis workshop ‘Vergroen tuin en buurt’ op dinsdag 11 november 2025.
Tijdens de workshop leer je over praktische toepassingen in je (buurt) tuin. Denk aan regenwater opvangen of aan het aanleggen van een wadi. Ook krijg je ideeën voor je tuin, balkon of gevel. De workshop wordt gegeven door Weerproof Coach Martijn Pool. Iedereen is welkom.
Praktische informatie:
Datum: dinsdag 11 november 2025
Tijd: 14.00-16.00
Kosten: gratis
Locatie: De Groene Hub, Holendrechtplein 44, 1106 LP
Voor vragen en aanmelding: info@weerproof.nl
Vacature: HR Coördinator (32-40 uur)

HR Coördinator (32-40 uur)
Jij bent van de slimme processen én van de menselijke maat. Je ziet kansen, neemt initiatief en zorgt dat alles klopt. Als HR Coördinator bij de Johan Cruijff ArenA ben jij de verbindende schakel tussen strategie en uitvoering, tussen beleid en praktijk.
Jij verbindt beleid met praktijk.
Als HR Coördinator speel je een sleutelrol binnen ons HR-team. Je werkt nauw samen met de Manager HR & Juridische Zaken, draagt bij aan het strategisch jaarplan, optimaliseert processen en coördineert projecten. Je beweegt je soepel op operationeel en tactisch niveau, neemt eigenaarschap in beleidsvoorbereiding en bent een kritische gesprekspartner voor het management. Je schakelt moeiteloos tussen operationele details en beleidsmatige vraagstukken. Of het nu gaat om verzuimbegeleiding, recruitment of digitalisering: jij zorgt dat het gebeurt, en goed ook.
Belangrijkste verantwoordelijkheden
- Beheren van de personeelsadministratie en het optimaliseren en digitaliseren van HR-processen en systemen.
- Fungeren als eerste aanspreekpunt voor medewerkers en leidinggevenden, met oog voor structurele verbeteringen.
- Begeleiden van verzuimtrajecten en onderhouden van contact met de arbodienst en andere externe partners.
- Leveren van input voor het HR-beleid, opstellen van rapportages en ondersteunen van strategische besluitvorming.
- Organiseren van het werving- en selectieproces en zelfstandig leiden van kleinere HR-projecten.
Zo scoor jij punten
Jij bent een energieke HR-professional die scherp is op details én het grotere plaatje in het vizier houdt. Deze eigenschappen passen helemaal bij jou:
- Verantwoordelijkheidsgevoel – Je weet wat er moet gebeuren en pakt het met beide handen aan.
- Proactiviteit – Je signaleert kansen en komt zelf met verbetervoorstellen.
- Communicatief sterk – Of je nu adviseert, luistert of overtuigt – jij schakelt moeiteloos.
- Organisatietalent – Je houdt meerdere ballen in de lucht en behoudt structuur en overzicht.
- Discretie en betrouwbaarheid – Je werkt met gevoelige informatie en gaat daar zorgvuldig mee om.
De spelregels
Om deze rol succesvol in te vullen, heb jij:
- HBO werk- en denkniveau;
- Minimaal 5 jaar ervaring in het HR-werkveld;
- Ervaring met HR-systemen en datagedreven werken;
- Ervaring met ADP en iHCM is een pré;
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel mondeling als schriftelijk.
Dit win jij
- Een marktconform salaris;
- Een vaste dertiende maand;
- Laptop en mobiele telefoon;
- Bij beschikbaarheid voorrang op tickets voor evenementen;
- Een inspirerende werkomgeving met ruimte voor eigen initiatief;
- Flexibele werkmogelijkheden, maar het liefst zien we je in de ArenA.
Dit zijn wij, maar da’s logisch
De Johan Cruijff ArenA is méér dan een stadion. Het is een internationaal icoon, waar sport, entertainment en business samenkomen. Innovatie, duurzaamheid en gastvrijheid zitten in ons DNA. Wij willen vooroplopen, impact maken en een onvergetelijke beleving creëren voor iedereen die binnenstapt in ons stadion. Samenwerken zit in ons bloed. Want zoals Johan Cruijff zelf zei: “Alleen kun je niets, je moet het samen doen.”
Ready? Set. Go!
We zijn benieuwd naar jou. Laat ons weten waarom jij de perfecte match bent voor deze functie. Stuur je cv en motivatie naar Sabine Vos via recruitment@johancruijffarena.nl. Heb je vragen? Neem gerust contact op met Sabine (Corporate Recruiter) via +316 44 72 02 88.

Vacature: Manager Catering (32-40 uur)

Manager Catering (32-40 uur)
Je bent een ervaren en inspirerende Manager, die altijd op zoek is naar innovatieve oplossingen die succesvol bijdragen aan de ultieme gastbeleving en commercieel succes. Je weet van aanpakken en hebt een neus voor kwaliteit en slimme commerciele en activatie afspraken met leveranciers. Met jouw ervaring in hospitality en je strategische blik zorg jij dat de catering in de Johan Cruijff ArenA staat als een huis. Van visie, regie en contractmanagement tot de juiste gastbeleving tijdens alle activiteiten binnen de Johan Cruijff ArenA: jij zet de lijnen uit en maakt het verschil voor miljoenen bezoekers.
Jij bepaalt de smaak
Als Manager Catering stuur jij het hele cateringlandschap in de Johan Cruijff ArenA aan. Je maakt slimme jaarplannen, budgetten beheert de financiën en zorgt dat onze cateraars en partners pieken op het juiste moment. Contracten, SLA’s en innovatie? Jij hebt de regie. Samen met je team til je de gastbeleving én de resultaten naar het hoogste niveau.
Belangrijkste verantwoordelijkheden
- Jaarplannen & strategie – jij ontwikkelt en implementeert meerjaren- en jaarplannen met SMART doelstellingen.
- Budget & resultaten – je ontwikkelt budgetten, bewaakt omzet, kosten en rendement van alle cateringpartners.
- Contract- en SLA-management – van onderhandelingen tot naleving: jij houdt grip op de afspraken, maakt deze en voert optimale regie.
- Optimalisatie & innovatie – je signaleert verbeterkansen en vertaalt die naar vernieuwende concepten en processen.
- Peoplemanagement – je geeft leiding aan het cateringteam, motiveert en ontwikkelt collega’s.
- Rapportage & verantwoording – je analyseert resultaten en deelt inzichten met stakeholders.
- Communicatie – je zorgt voor de juiste samenwerking en doorontwikkeling door de juiste communicatie met collega’s, cateraars en overige partners.
- Samenwerking – werkt nauw samen met de teams binnen de Johan Cruijff ArenA zoals partnerships om gezamenlijk zoveel mogelijk rendement te halen uit de commerciële afspraken rondom catering
Zo scoor jij punten Jij bent een strategische en resultaatgerichte manager met passie voor hospitality.
Deze eigenschappen passen helemaal bij jou:
- Leiderschap – je stuurt, motiveert en inspireert je team.
- Ondernemerschap – je ziet kansen en weet ze te verzilveren.
- Organisatiebewustzijn – je beweegt moeiteloos door complexe krachtenvelden.
- Resultaatgerichtheid – je gaat altijd voor optimale kwaliteit en rendement.
- Netwerken – je bouwt duurzame relaties met partners en leveranciers.
De spelregels Om deze rol succesvol in te vullen, heb jij:
- HBO werk- en denkniveau;
- Minimaal 8 jaar ervaring in catering, hospitality of een complexe venue, waarvan meerdere jaren in een managementrol;
- Ervaring met contractmanagement en SLA’s;
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel mondeling als schriftelijk.
Dit win jij
- Een marktconform salaris;
- Een vaste dertiende maand;
- Laptop en mobiele telefoon;
- Bij beschikbaarheid voorrang op tickets voor evenementen;
- Een inspirerende werkomgeving met ruimte voor eigen initiatief;
- Flexibele werkmogelijkheden, maar het liefst zien we je in de ArenA.
Dit zijn wij, maar da’s logisch
De Johan Cruijff ArenA is méér dan een stadion. Het is een internationaal icoon, waar sport, entertainment en business samenkomen. Innovatie, duurzaamheid en gastvrijheid zitten in ons DNA. Wij willen vooroplopen, impact maken en een onvergetelijke beleving creëren voor iedereen die binnenstapt in ons stadion. Samenwerken zit in ons bloed. Want zoals Johan Cruijff zelf zei: “Alleen kun je niets, je moet het samen doen.”
Ready? Set. Go!
We zijn benieuwd naar jou. Laat ons weten waarom jij de perfecte match bent voor deze functie. Stuur je cv en motivatie naar Sabine Vos via recruitment@johancruijffarena.nl. Heb je vragen? Neem gerust contact op met Sabine (Corporate Recruiter) via +316 44 72 02 88.

Competitie ballet naar Amsterdam Zuidoost.
De Stefanovska BalletAcademie heeft zich onlangs gevestigd in Amsterdam Zuidoost. In het Bijlmer Parktheater zijn de eerste groepen inmiddels gestart met als doel jonge talenten voor te bereiden op deelname aan nationale en internationale ballet competities.
Stefanovska is een bekende naam in de danswereld. Als internationaal jurylid bij de IDO (International Dance Organisation) en ervaren choreograaf heeft zij haar leerlingen de afgelopen jaren naar opvallende prestaties geleid. Al één decennium lang behaalde haar team finales én titels bij de Europese en wereldkampioenschappen voor jonge dansers.
Die ervaring wil zij nu in Amsterdam Zuidoost inzetten. ‘Zuidoost heeft enorm veel potentieel. Ik wil kinderen hier niet alleen kennis laten maken met klassiek ballet maar ook de mogelijkheid geven om de stap naar het internationale podium te zetten,’ zegt Stefanovska. ‘Competities geven jonge dansers structuur, motivatie en de kans om zichzelf te vergelijken met de besten van de wereld.
De Stefanovska BalletAcademie werkt met een aanpak die Stefanovska zelf ‘ballet sport’ noemt: een combinatie van artistieke kwaliteit en sportieve prestatie. Haar methodes zijn ontwikkeld voor kinderen vanaf peuterleeftijd en lopen door tot wedstrijdteams voor jeugd. Leerlingen krijgen een traject waarin techniek, discipline en creativiteit worden gecombineerd met voorbereiding op nationale en internationale balletwedstrijden.
De keuze voor het Bijlmer Parktheater is bewust. Volgens Stefanovska biedt de locatie een centrale plek waar kinderen en ouders uit Amsterdam Zuidoost toegang krijgen tot onderwijs dat doorgaans vooral in de stad of in gespecialiseerde instituten te vinden is. ‘Wij willen nieuwe talentontwikkeling en competitie mogelijkheden bieden. Als je inzet en passie hebt, helpen wij je het maximale uit jezelf te halen,’ aldus Stefanovska.
De komende maanden organiseert de academie open lessen en proeftrainingen. Daarbij is het doel om in Zuidoost een wedstrijdteam samen te stellen dat volgend seizoen kan deelnemen aan de nationale en internationale ballet competities. Voor meer informatie: https://stefanovska.academy/amsterdam
Vacature: Content Marketeer (32-40 uur)

Content Marketeer (32-40 uur)
Ben jij een ervaren content marketeer die B2B-verhalen tot leven kan brengen in woord én beeld? Met jouw energie, creativiteit en gevoel voor storytelling weet jij zakelijke doelgroepen te raken en te inspireren. Van pakkende teksten tot sterke foto’s en video’s: jij zet de Johan Cruijff ArenA krachtig op de kaart.
Jij maakt content die scoort!
Als Content Marketeer B2B speel je een sleutelrol in het vertalen van de energie van de Johan Cruijff ArenA naar inspirerende content. Je bedenkt, creëert en verspreidt verhalen die impact maken, van LinkedIn tot onze website en campagnes. Strategisch meedenken én zelf de handen uit de mouwen steken: jij doet het allebei.
Belangrijkste verantwoordelijkheden
- Creëren en plannen van B2B-content voor diverse kanalen.
- Vertalen van stadion- en bezoekersthema’s naar verhalen, visuals en campagnes.
- Schrijven, produceren en bewerken van tekst, foto en video.
- Samenwerken met interne afdelingen en externe bureaus.
- Monitoren en analyseren van resultaten en campagnes bijsturen.
Zo scoor jij punten
Jij bent een actieve creatieveling die energie haalt uit het maken van impact. Deze eigenschappen passen helemaal bij jou:
- Initiatiefrijk – je neemt het voortouw en bedenkt originele contentideeën.
- Creatief – je denkt out of the box en verrast met vernieuwende invalshoeken.
- Verbinder – je legt makkelijk contact en verbindt de juiste partijen aan elkaar.
- Resultaatgericht – je werkt datagedreven en gaat altijd voor zichtbaar effect.
De spelregels
Om deze rol succesvol in te vullen, heb jij:
- Hbo werk- en denkniveau.
- Zo’n 5 jaar relevante marketingervaring.
- Ervaring met content marketing binnen een B2B-omgeving is een pre.
- Kennis van en ervaring met systemen als CRM, CMS, Meta Business Suite en Canva.
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel mondeling als schriftelijk.
Dit win jij
- Een marktconform salaris;
- Een vaste dertiende maand;
- Laptop en mobiele telefoon;
- Bij beschikbaarheid voorrang op tickets voor evenementen;
- Een inspirerende werkomgeving met ruimte voor eigen initiatief;
- Flexibele werkmogelijkheden, maar het liefst zien we je in de ArenA.
Dit zijn wij, maar da’s logisch
De Johan Cruijff ArenA is méér dan een stadion. Het is een internationaal icoon, waar sport, entertainment en business samenkomen. Innovatie, duurzaamheid en gastvrijheid zitten in ons DNA. Wij willen vooroplopen, impact maken en een onvergetelijke beleving creëren voor iedereen die binnenstapt in ons stadion. Samenwerken zit in ons bloed. Want zoals Johan Cruijff zelf zei: “Alleen kun je niets, je moet het samen doen.”
Ready? Set. Go!
We zijn benieuwd naar jou. Laat ons weten waarom jij de perfecte match bent voor deze functie. Stuur je cv en motivatie naar Sabine Vos via recruitment@johancruijffarena.nl. Heb je vragen? Neem gerust contact op met Sabine (Corporate Recruiter) via +316 44 72 02 88.

Wij zijn Zuidoost. Met Nelleke Brandenbarg
Wie is Zuidoost? Wíj zijn Zuidoost! Daarom zetten we iedere week een Zuidoost bewoner in het licht. Vandaag: Nelleke Brandenbarg
Wie ben je en hoe lang ben je al in Zuidoost?
Ik ben Nelleke Brandenbarg en ik woon in Zuidoost sinds 1978. Al 47 jaar dus, het grootste deel van mijn leven. Opgegroeid in het oosten van het land en na twee jaar als piepjonge onderwijzeres in Utrecht gewoond en gewerkt te hebben, solliciteerde ik naar een baan in Amsterdam Noord en vond woonruimte op een zolder in de Kinkerbuurt. Leuke collega’s had ik daar in Noord en eentje vond ik méér dan leuk. Dat was gelukkig wederzijds en al na heel korte tijd woonden we samen, nadat mijn hospita dit had voorgesteld met de opmerking: ‘Die jongen is hier zo vaak, waarom komt ‘ie hier niet wonen?’
We verhuisden al vrij snel daarna naar een kleine benedenwoning aan de overkant, die onbewoonbaar verklaard zou worden. Anders hadden we als jonkies natuurlijk nooit een benedenwoning gekregen. We trouwden, kregen een kind en met een ondernemende peuter werd ons huisje wel érg krap. We besloten in maart 1978 de sprong te wagen en verhuisden naar Develstein. Wat een ruimte, binnen én buiten! En net als in ons straatje in de Kinkerbuurt hadden we ook daar fijne buren. Maar toen we kans maakten op een benedenwoning met tuin in de gloednieuwe wijk Nellestein, hebben we geen moment geaarzeld. In dat huis wonen we nog steeds, nu al 45 jaar.
Wat betekent Zuidoost voor jou?
Als bewoner wil ik hier nooit meer weg. Ik voel me thuis en toen ik nog werkte merkte ik vooral in de zomer hoe fijn het is om na een drukke dag op station Gaasperplas uit de metro te stappen en thuis te komen in de rust en het groen.
Ook voor mijn werk heb ik veel plezierige tijd doorgebracht in Zuidoost. In de jaren waarin ik werkte als dramadocent heb ik op meerdere basisscholen en op twee van de drie VO-scholen samengewerkt met leerkrachten, docenten Nederlands en mentoren. Begin deze eeuw kwam ik als trainer en coach in de Voor- en Vroegschoolse educatie ook over de vloer bij kinderopvang-locaties.
Wat is je favoriete plek in Zuidoost en waarom?
Buiten ben ik graag, al dan niet met m’n camera, in het Gaasperpark of loop ik een rondje Gaasperplas. Van het uitzicht vanaf de oevers van de plas geniet ik telkens opnieuw. Onze eigen tuin is in het voorjaar en de zomer mijn meest favoriete plek om te zitten. En een favoriete plek binnen is het Bijlmerparktheater, bij een zondagochtendconcert van Bijlmer Klassiek. Keer op keer een verrassing, zoals kortgeleden de ode aan pianiste-componiste Majoie Hajary.
Wat is je mooiste herinnering hier?
Uit zoveel jaar wonen in Zuidoost zijn er veel herinneringen die als mooiste in aanmerking komen. Ik kies er daar eentje van. Kort voor onze verhuizing naar Nellestein gingen we in het weekend naar ons nieuwe huis om te kijken hoe de parketvloer de vrijdag ervoor gelegd was. Toen we aankwamen, zat de droogloop in het al eerder opgeleverde deel van het woonblok vol met bewoners, druk met elkaar in gesprek. We werden als nieuwelingen meteen uitgenodigd om kennis te maken en mee te genieten van de hapjes en drankjes. Een warm onthaal! En met die vloer was het ook dik in orde.
Welke persoon of plek in Zuidoost verdient meer aandacht? Waarom?
Mijn aandachtspunt geldt voor een groter geheel. Ik vraag van de overheid – centrale stad en stadsdeel Zuidoost – meer zorg voor het onderhoud van de leefomgeving. In onze wijk bijvoorbeeld is het onderhoud van de openbare ruimte afgeschaald, van nette verzorgde ruimte naar een soberder niveau. De gevolgen van die beslissing voor onze groene wijk zijn inmiddels duidelijk zichtbaar. Zo jammer! Bewoners van Zuidoost kunnen alleen al door de manier waarop ze met hun afval omgaan veel bijdragen aan een beter onderhoud van hun leefomgeving.
Waar ben je trots op in de buurt?
Trots ben ik op de sociale en culturele activiteiten in onze wijk. In de loop der jaren heb ik daar zelf als organisator en uitvoerder met veel plezier aan kunnen bijdragen. Hoogtepunten waren de jubilea, die volop gevierd zijn. Toen de wijk 25 jaar bestond richtten we met een groep enthousiaste bewoners voor een jaar de stichting ‘Nellestein 25 jaar’ op. We organiseerden een aantal themaweekends, waarvoor telkens een ander groepje van ons de verantwoordelijkheid op zich nam. Het meest recent was het jubileum ’45 jaar Nutstuinen’ in 2024, waarvan ik de coördinator was. Veel werk, maar zo leuk om te doen! Wel ben ik van plan het bij het 50-jarige bestaan van de wijk over een paar jaar als ‘tachtiger’ rustig(er) aan te doen.
Als jij een wens voor Zuidoost mocht doen, wat zou dat zijn?
Mijn grootste wens is dat de kinderen en jongeren van nu in Zuidoost veilig kunnen opgroeien en een zinvolle en gelukkige toekomst kunnen opbouwen. Ik ben daar soms heel somber over, als ik meemaak hoe tegenstellingen worden uitvergroot, mensen niet luisteren naar een ander en de korte lontjes zich om het minste of geringste meteen agressief gedragen.
Als je een tekst op een billboard in Zuidoost zou mogen zetten. Welke tekst zou dat zijn?
In deze periode van het jaar, met vooruitzicht op Sinterklaas en Kerst, zou dat een tekst zijn die ik kortgeleden las op internet:
The more the toy does, the less the child plays.
De speelgoedwinkels puilen uit van het van batterijen voorziene plastic speelgoed met lampjes, piepjes en bliepjes en dit speelgoed kom je elk jaar ruimschoots tegen in de reclamefolders voor de feestdagen. Kinderen hoeven alleen maar op knopjes te drukken en toe te kijken wat er gebeurt. Speelgoed waar ze hun eigen fantasie op los kunnen laten, is veel minder in trek. Maar wat is er nou leuker dan een bak met blokken of constructiemateriaal waar je zelf je fantasie op los kunt laten en telkens weer iets nieuws van kunt maken, of een spoorbaan die je telkens weer anders in elkaar kunt zetten en waar je handmatig je trein op kunt laten rijden?
Dus: ouders, opa’s en oma’s, ga dit jaar eens op zoek naar dit type speelgoed.
Wat is één van de beste adviezen die je ooit hebt gekregen en door zou willen geven?
Dat is het advies van mijn vader om in mijn beroepskeuze mijn hart te volgen. Vooral tijdens onze zondagse autotochtjes was hij ook degene met wie ik kon praten over mijn twijfels en onzekerheden. Helaas is hij in 1970 overleden en heeft hij niet kunnen meemaken hoe waardevol zijn advies is geweest bij de keuzes die ik in mijn leven gemaakt heb.
Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Ik geef het stokje door aan John Habibe, een twintiger die ik heb leren kennen toen zijn moeder bestuurslid werd van onze bewonersvereniging. Ik koos hem omdat hij een jonge man is met een positieve levenshouding, gezonde ambities in zijn werk en aandacht voor anderen. Mijn keuze voor hem werd mede bepaald doordat ik, inmiddels behorend tot de ouderen, graag een veel jongere generatie aan het woord laat. Ik ben heel benieuwd naar zijn bijdrage.





Jij maakt het verschil
Om alle mantelzorgers in Zuidoost in het zonnetje te zetten organiseert Stichting Veni Cultura jaarlijks een evenement in het teken van de Dag van de mantelzorger. Het thema is dit jaar: Jij maakt het verschil!
Het evenement vindt op 9 november plaats bij NoLimit (Geldershoofd 80) van 18:00 tot 21:00 uur. Er is een programma met optredens, muziek en verrassingen. Het doel is om mantelzorgers te bedanken voor hun inzet en hen een avond te bieden om op te laden en elkaar te ontmoeten.
- Datum: Zondag 9 november 2025
- Tijd: 18:00 – 21:00 uur (inloop vanaf 17:30 uur)
- Locatie: NoLimit, Geldershoofd 80, Amsterdam Zuidoost
- Organisator: Stichting Veni Cultura
- Thema: ‘Jij maakt het Verschil’
- Voor wie: Mantelzorgers in Zuidoost, hun naasten en betrokken professionals
- Activiteiten: Optredens, muziek, fotomoment, verrassingen, praktische informatie en de gelegenheid om te netwerken
Voor meer informatie en aanmelden: https://dagvandemantelzorgadamzo.nl/
Scaling up Startups Learn & Share #1
A9: Gaasperdammertunnel in beide richtingen dicht; 7 – 10 november 2025
Vergroen je tuin en buurt
Vacature: HR Coördinator (32-40 uur)
Vacature: Manager Catering (32-40 uur)
Competitie ballet naar Amsterdam Zuidoost.
Vacature: Content Marketeer (32-40 uur)
Wij zijn Zuidoost. Met Nelleke Brandenbarg