Den Mi Wesu (In My Bones) van Michael Wanga
Den Mi Wesu – “in mijn botten” in Papiaments – is een ‘deep dive’ in de origine van de spirituele beleving en hoe ritmische uitingen dat versterken. Een uitgraving van instrumenten, stem en beweging waarmee Michael zijn eigen wortels wil blootleggen. Ritme en spiritualiteit horen bij elkaar. Ze verbinden ons met de oerkracht in onszelf. Ritme wordt ons niet aangeleerd, maar doorgegeven vanuit de muzikale tradities van onze voorouders. Klank en beweging zijn de dragers van de geschiedenis in de Afro-Caribische cultuur. Ze bevatten de essentie van de spirituele ervaring die overal ter wereld wordt gedeeld, door meditatie, verering of gebeden.
Michael, geboren op Curaçao, is altijd verteld dat zijn familie van twee sterke stammen afkomstig is. Aan zijn vaders kant, de inheemse bevolking die heeft zien te overleven op de Caribische eilanden en aan zijn moeders kant, de bevrijde slaven die daar uit Afrika naartoe gebracht werden. Ondanks zijn Afrikaanse en inheemse roots, groeide Michael op met de invloed van West-Europese overtuigingen. Dit bracht hem in conflict met zichzelf, als hedendaags gevolg van het kolonialisme. Een culturele clash die tot uiting komt in muziek, van de gospel tot tambú.
Als deel van de nieuwe generatie afstammelingen van de afro-Caribische diaspora, is Michael Wanga op zoek naar de connectie met zijn voorouders. Een band die hij haalt uit ritme en spiritualiteit, waarvoor hij diep wil graven in de verhalen en geluiden die hem door generaties heen hebben gevormd.
Negropont – Een voorstelling in Papiamentu en Engels.
Het is 2050. De spanningen tussen Curaçao en Nederland lopen hoog op – armoede en werkloosheid op het eiland zijn nog nooit zo hoog geweest. De tijdsgeest brengt bewegingen op gang op het eiland, die voor een nieuw collectief bewustzijn zorgen. Is het eiland klaar voor een nieuwe richting?
Het Papiamentstalige album Negropont is de sequel van Juny Martina’s vorig project Destrukshon waarbij hij het verleden opnieuw verkende en de opstand van 30 mei 1969 vanuit zijn eigen perspectief op een creatieve manier omschreef. Zowel de gevoelens die onderling in de gemeenschap leefden, als alledaagse issues werden aangekaart. Zijn nieuwste werk, het immersieve album en concert ‘Negropont’, werpt juist een dystopische blik op de toekomst van Curaçao – maar wat moeten we doen om de transitie naar de nieuwe Yu Di Korsou in goede banen te leiden?
Negropont duikt diep in de complexe identiteit en toekomst van de ‘Yu Di Kòrsou’ en Juny weet zijn persoonlijke ervaringen in een creatief onderzoekend verhaal te verweven met culturele en politieke statements. Zo weet hij culturele genres zoals Seú, Tambú, en Müzik di Zumbi te mixen met HipHop om interessante post-genre muziek te maken – en tegelijkertijd vlijmscherpe lyrics die de urgentie aankaarten van de veranderingen die moeten plaatsvinden. Hiermee laat hij ook juist het mooie zien, van wat de Yu Di Korsou een Yu Di Korsou maakt.
Met het immersieve concert Negropont creëert Juny Martina een afro-futuristische wereld rondom zijn muziek, waarin hij samen met performers Osawe, Noëlgel, Sjenks en Redyson een unieke, hybride live-ervaring neerzet.
Gegevens
Wanneer
15 maart 2025
Locatie
Bijlmer Parktheater
Anton de Komplein 240
1102 DR Amsterdam


Carrie Mae Weems – Painting the Town
Rijksmuseum
7 feb - 9 jun 2025


Coffee Cleanup
Hemelsbreed Café
1 mrt - 31 mei 2025


Voorleesfeestje voor kleintjes (2+)
Diverse locaties / various locations
1 mrt - 31 mei 2025


Diaspora Wellhouse – Power of the Name
Bijlmer Parktheater
12 mrt 2025